Minimalna povelja humanizma


MINIMALNA POVELJA HUMANIZMA

prihvaćena na Glavnoj skupštini Međunarodne humanističke i etičke unije (IHEU) 1996.

Humanizam je demokratski i etički svjetonazor, koji tvrdi da ljudska bića imaju pravo i odgovornost svojim životima samostalno davati smisao i oblik.

Zalaže se za izgradnju humanijeg društva kroz etiku zasnovanu na ljudskim i drugim prirodnim vrednotama, u duhu razuma i slobodnog istraživanja, koristeći ljudske sposobnosti.

Humanizam nije teistički i ne prihvaća natprirodni nazor na realnost.

5 odgovora na Minimalna povelja humanizma

  1. margareta napisao:

    sve je lijepo osim – čemu služi definicija stvarnosti dana kroz odbacivanje nadrealne stvarnosti ? stvarnost je jedna, ona koju pratimo, ne neka u koju smo uvjereni pretpostavkama, željom, negacijom, …..zašto bi u mojoj stvarnosti trajalo odreďivanje u odnosu na pojam boga i religijske zajednice?
    ali – uvijek ću rado usmjeravati pogled i misli humanom.
    teističko ili ateističko odreďenje tu je suvišno, à ev. zajednicu uvlači u sukob , čovjeka treba prepoznavati kao čovjeka, bio vjernik ili ne.
    ateizam i humanizam su tako oprečni smjerovi, ideje humanizma trebaju voditi čovjeka à ne teiste i ateiste.
    nadnaravna stvarnost ne postoji, postoji samo ona koju pojedinac susreće, osvjedočuje kroz interakciju , u sebi ili oko sebe. ona koju percipira jedina je moguća.
    ali osnovati zajednicu onih koji žive slobodni od bilo kakvih uvjerenosti malo je “pred vremenom”, ljudi jesu zabrtvljeni svojim uvjerenostima.
    Nagasak na humanom može osloboditi čovjeka, njegov pogled.
    znači član humanističke zajednice – uvijek, ali one koja se definira u području teizma, ateizma – brrrr.
    upute čovječnosti, to trebamo.
    ne ugrožava nas ništa osim tražznja garancija vjeri u uspjeh.
    jedinstvo u svijesti ne u uvjerenostima

    • Zoran Oštrić napisao:

      Draga Margareta,

      Naravno da definicija stvarnosti nije data “kroz odbacivanje nadrealne stvarnosti”. To nije definicija.
      Ne znam gdje vidiš “uvlačenje zajednice u sukob” u Minimalnoj povelji humanizma? Zar stvarno misliš, da konstatiranje kako netko ne vjeruje u natprirodno “uvlači zajednicu u sukob”?
      Da su “ateizam i humanizam oprečni smjerovi” neobično je zaključivanje. Očito je da ga mnogi ljudi, npr. svi oni koji prihvaćaju “Minimalnu povelju humanizma” ne djele.
      Nije to “pred vremenom”, jer odgovarajuće organizacije postoje u mnogim zemljama, a po istraživanjima Eurobarometrea, oko polovica stanovništva Europe odbacuje religijska vjerovanja.
      Postoji u Hrvatskoj 52 registrirane vjerske, dakle teističke zajednice. Pretpostavljam, da bi svi njihov predstavnici rekli da su na svoj način “humani”. Sad imamo inicijativu za zajednicu, koja je eksplicitno humanistička i ateistička. Tebni je to “Brrrr”? Zašto?

      Zoran Oštrić
      ateist – sekularni humanist

  2. EUROPSKI FORUM DEMOKRACIJE I LJUDSKIH PRAVA napisao:

    Upravo kada analiziramo ovu današnju situaciju, postavljajući realnu tezu da smo, uslijed svega što nas okružuje, na pragu povijesnih promjena, te da je konačno došao trenutak za HUMANIZAM, mortamo objasniti zašto baš HUMANIZAM – NOVO POVIJESNO RAZDOBLJE ČOVJEČANSTVA. Analizirajući sve što bi moglo objasniti razlog i uporišnu točku za to – vodi nas natrag u 18. stoljeće, od kada svoje korijene vuče i ovaj bešćutni neoliberalni model kapitalizma, te je upravo 18. stoljeće znakovito po sukobu anarhističkih ideja liberterstva, društva bez autoriteta, odbijanja ideja o vlasti, uloge u obrazovanju, odnosa među spolovima – čemu su se protivili napredni krugovi 18. stoljeća, propagirajući u svojim istupima da je budućnost u HUMANIZACIJI društva.
    I upravo taj sukob dobra i zla kulminirao je međusobnim povečanim tenzijama uoči francuske revolucije koja je pokrenula napad na stari režim. Anarhisti nisu možda čak ni shvaćali svoju utopiju, a rekao bih da i kasnije kroz povijest, kada pogledamo ratove, sukobe, osvajanja – sv e do danas, nakon svega, čovječanstvo je umorno od anarhije, Zla, libertinizma, podjela na povlaštene i potlačene i došlo je vrijeme da se ideja iz 18. stoljeća – HUMANIZACIJE U BUDUĆNOSTI, koja se oštro suprostavlja anarhistima i deterministima – počne realizirati – te postave temelji za izgradnju HUMANIZMA – novog povijesnog razdoblja čovječanstva.

    Danas u 21. stoljeću vrijedi pokušati i vjerovati da je to moguće i da upravo iz Zla današnjice može niknuti nova nada čovječanstva – HUMANIZAM – DRUŠTVO ETIKE, MORALA, NAPRETKA, SOLIDARNOSTI, SOCIJALNE PRAVDE – ali nikako bez BOGA – inače mogla bi to biti još jedna zamka, koja bi opet donijela anarhistički, utopistički slijed sa stotinama milijuna mrtvih i kao po matrici, reproducirano Zlo. Shvatite, svi su pozvani da ućine nešto za ovaj svijet u kojem živimo. Ne smijemo šutjeti nad nepravdom, socijalnom nejednakosti u svijetu u kojem je sve podređeno PROFITU i koji vlada suvereno gdje se pojavi.

    Svako pojedinac može pokušati, može dati svoj doprinos za promjene na koje nas BOG poziva i nudi nam novi Savez za izgradnju novog društvenog uređenja.

    Dubravko Lažeta – autor knjige “HUMANIZAM – NOVO POVIJESNO DRUŠTVENO UREĐENJE

  3. Darko Božuta napisao:

    Moral je ono što povezuje ateiste i vjernike i Minimalna povelja humanizma IHEU je po definiciji isključivi humanizam ili parcijalni humanizam i ustvari uopšte nije humanizam.jer isključuje iz priče ogromnu grupu vjernika. Potuno se slažem sa Dubravkom Lažetom da je Integralni humanizam društvo budućnosti. Svako ima pravo da odabere moralni sistem koji njemu odgovara ali ima i dužnost da poštuje drugoga koji je odabrao npr. vjeru. Ako nikada nismo bili gladni, mi znamo za pojam glad ali nemamo to iskustvo, pa tako nismo ni kompetentni da pričamo o tome. Pošto se radi ustvari o površnom gledanju na stvari i nedostatku razmišljanja i analiziranja, kao i pričama na nižem stepenu svijesti, ono što možemo napraviti na tom stepenu svijesti je upravo tolerancija kao minimum, a ako mene pitate kao autora knjige Pismo Obami ili Sarajevske globalne humanističke deklaracije, kao i knjige koja je upravo u štampi a koja se zove Teorija globalnog humanizma (naravno Integralnog jer sve ostalo je priča na nižem stepenu svijesti) to je afirmacija drugog bez obzira da li je vjernik ili ateista. Afirmacija drugog je glavni princip Integralnog humanizma.

  4. darko božuta napisao:

    Problem je što članovi IHEU ne shvataju šta je stvarnost na zemlji jer ta stvarnost ima više dimenzija i njeno značenje se kreće u dijapazonu od istinske stvarnosti do krajnje fikcije tj. od istinske stvarnosti do virtuelne stvarnosti. I jedno i drugo se naziva stvarnost.( Vojnik u simulatoru aviona je u stvarnosti.)
    2.Definicija: Stvarnost na zemlji je ono što stvarno postoji kao cjelokupnost pojava u nekom sistemu, bilo realnih, bilo virtuelnih, ali isto tako je stvarno sve ono što djeluje, bilo vidljivo, bilo nevidljivo. Život i vrijednosti su ono što stvarnosti daju smisao. Stvarnost nije jedan bezvremenski subjekt, nego se sastoji od više stvarnosti koje postoje i djeluju bilo istovremeno tj. paralelno, vidljivo ili nevidljivo, ili se javljaju na trenutak i promjene u sljedećem trenutku.I spoljna stvarnost kao fizička stvarnost, i unutrašnja stvarnost kao djelovanje kroz ljudsku prirodu (mentalna psihička stvarnost) mogu sadržavati u sebi nedetektovano prikriveno djelovanje. Mi se možemo ograditi od takvog djelovanja u smislu mi smatramo da ga nema, ali priznačete da to nije naučni stav nego konvencija ili dogma. Od načina percepcije stvarnosti zavisi i način prihvatanja i doživljavanja svijeta. Potpuno je nenaučni stav odbacivanje mogućnosti “nadrealne stvarnosti” jer to bi značilo odbacivanje svih vrsta nevidljivih ili još nedetektovanih istinskih djelovanja a što bi zabetoniralo upravu nauku a na koju se ovi humanisti pod navodnicima pozivaju. Oni ustvari vjeruju da nema “nadrealnog nazora” međutim stanje na terenu govori upravo suprotno jer ima par milijardi ateista i par milijardi vjernika. Kako je nauka u razvoju i kako ona uvijek otkriva novo radi se upravo o istrčavanju sa zaključcima koji su pozivaju na parcijalne naučne spoznaje i kao takvi oni se nalaze u oblasti vjerovanja, a što ustvari nikako ne bi željeli.Par milijardi vjernika imaju svoju percepciju stvarnosti, zar to nije dovoljan dokaz. Ili ćemo napraviti istu grešku kao Marks pa ćemo reći da je religija primitivna, zaostala, nešto što nepotrebno opterećuje čovjeka a možemo još dodati i novokomponovanu rečenicu: Religija je nečija privatna stvar. kao skupljanje značaka i poštanskih maraka. Ovoj grupaciji IHEU upravo nedostaje ono na šta se oni pozivaju a to je razum i razmišljanje. Ja nisam protiv humanističkih organizacija, daleko od toga ali sam apsolutno protiv njihovih nadasve površnih i isključivih upravo nenaučnih stavova.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s